Jižní Amerikou na kole -25.den - Celý jeden den čekání na autobus..

13. 01. 2013 22:15:08
.. to máte 24 hodin. To máte času, že nevíte co s ním. Tedy, normálně by jste věděli, ale když jste v noře, jako je Calama, tak koulíte očima.... protože i tak se dá zabít čas. Já chtěl tento prostoj využít k návštěvě již zmíněné Chuquicamaty, neboli největšího povrchového dolu na světě. Dlouho jsem se rozmýšlel, neboť jde o díru v zemi ... a neznám moc lidí, kteří by si zaplatili za čumendu "do díry". Naštěstí je prý společnost díru vlastnicí - Codelco group - slušně vychovaná a oproti jiným vlastníkům děr, např. Macocha group - požaduje pouze dobrovolné čučovné.

Za tento bakšiš vás proškolí, pustí vám film, kterak díru hloubili a nakonec vás na dvě hodiny odvezou na zážitek. Dle informací z vnějšího světa, neboli ze světa mimo díru, jde o zážitek po dechu lapající a to hlavně pro děrofily. Vždyť samotná díra má skoro pět kilometrů na délku a kilometr do hloubky a šťourají se v ní již sto let. Ostatně, za sto let se dají s krumpáčem v ruce udělat divy. Měď, které je v téhle díře zásoba na dalších sto let, živí Chilany nadmíru dobře a tohle měděné prvenství jim prý nemá kdo vyfouknout. No, ještě se uvidí. Tak mne napadá, jelikož píšu bez diakritiky,.. jestli chápete, že se v dole teží měď a né med!! To by byl totiž úplně jiný, uchvacující příběh.

Celou tuhle informační desetiminutovku bych mohl zakončit tím, že jsem přijel do společnosti Codelco, abych zjistil že v sobotu a neděli se do díry nečumí. Je to k vzteku, ale chápu, že i díra má právo na klid. Rozhodnul jsem se tedy, že do Chuqui zajedu na kole i s vědomím, že do areálu nenahlédnu, ale že budu alespoň na okamžik součástí měděného světa. Výpadovka mne vyvedla za město a já měl tu šílenost přímo před očima. Chybělo mi šestnáct kilometrů, ale velikost onoho lidského díla vzdálenost zkracovala. Čím jsem byl blíže, tím větší pocit hnusu a nechutenství jsem v sobě měl. Nahromaděná struska vytvořila nové pohoří, nad lomem velikosti města se vznášel rezavý prach, po cestě jezdila auta velikosti obřího kola ve vídeňském Prateru a vůkol, kam až oko dohlédlo jen prach, písek, vítr a Dalího pískové barvy. Zastavil jsem na přilehlém hřbitově, hladil si psa, který se pravděpodobně odmítal vzdát svého pana a civěl na to "podivno". Vše ještě umocnil nápis na protějším kamení, že Bůh existuje...., zřejmě nějaký znalec.

Calama

Calama

Zničehonic, se mi tam již nechtělo. To mužů, po návratu domů zajet s Majerem do ostravské koksovny, do karvinského revíru, nebo do Třínce... zalapat si po dechu jako ryba a dostanu to i s kratkozobakovym překladem. Otočil jsem tedy kolo zpět do města a užíval si vnitřní zelené. Nakoupil jsem maso, rýži na rizoto, víno a uvelebil se ve stínu stromů svého kempu, kde jsem zcela osamocen jedl, zřal a hodoval s výhledem na kopec Chuqui. Se zamaštěnou hubou posílal jsem na dálku vnitřní sílu všem pracovníkům v dole a zároveň společnosti Codelco vzkaz: až narazíte v dole na nevyčerpatelnou zásobu piva, nebo hovězích steaku, tak k vám těch dvacet kilometrů sjedu..., ale na měď, na tu já vám dámy a pánové.... seru!

Calama

více foto zde

Autor: Pavel Kadlíček | neděle 13.1.2013 22:15 | karma článku: 11.13 | přečteno: 581x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Cestování

Klára Žejdlová

Italské Velikonoce? V mých vzpomínkách to jsou přátelé, rodina…a obžerství

I když to obžerství bylo prokládané dlouhými procházkami. Aby nám vytrávilo. A abychom nasbírali ingredience pro další vaření...

27.3.2024 v 14:48 | Karma článku: 19.90 | Přečteno: 476 | Diskuse

Miroslav Semecký

Nacházíte ve Španělsku? Používáte aplikaci Telegram? Zpozorněte!

Oblíbená komunikační aplikace ve Španělsku končí. Bude vypnuta (zablokován přístup) v řádu několika následujících hodin. Soudce Národního soudu Santiago Pedraz vydal rozhodnutí, ve kterém nařizuje mob..

23.3.2024 v 17:51 | Karma článku: 17.12 | Přečteno: 582 | Diskuse

Jan Vaverka

Bolívie - 6. díl: Den v La Pazu

La Paz je město jako žádné jiné. Dvoumilionová aglomerace sahající až nad 4000 metrů nad moře, ulice jsou strmé, propojené lanovkami, a kolem obrovská kulturní a sociální diverzita.

22.3.2024 v 8:20 | Karma článku: 16.35 | Přečteno: 232 | Diskuse

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma článku: 16.04 | Přečteno: 478 | Diskuse

Libor O. Novotný

Víkend na bitevním poli ve Waterloo

Chcete důkladně pochopit politické a společenské souvislosti, které vedly k porážce Napoleona, případně se vžít do bojů rozhodující bitvy u Waterloo? Památník bitvy na jejím původním místě vám to umožní.

18.3.2024 v 15:00 | Karma článku: 13.22 | Přečteno: 207 | Diskuse
Počet článků 93 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 726
"..Ahoj. Jmenuji se Pavel Kadlíček. Nikterak nevyčnívám, ani nezapadám. Tam někde v nitru jsem světoběžník, jenž prošel svět snad pětkrát křížem krážem - vždy po zhasnutí lampy na nočním stolku. Pravý světoběžník má mapy v knihovně. Já mám mapy dokonce i na toaletě. Pro všechny případy tam mám i atlas Evropy. Člověk nikdy neví. Jsem ďáblem posedlý cyklista a náruživý muzikant, což je pro duši světoběžníka přímo třaskavá směs. Takto v sedle kola objevuji svět a v hlavě rodí se mi hudba z potěšení. Mé koníčky se vlastně obohacují navzájem. Nestrádám."

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...