Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kanadou na kole - 104. den - Loučím se Holyroodem…

… prudkým stoupáním na transkanadskou dálnici. Od půlky kopce jsem se zaměřil na potůček neurčité barvy a kapaliny směřující z kopce dolů… Tlačení kola mi zabralo dost času vytvářet teorie o vzniku toho potůčku. Veškeré teorie byly zcela liché.

Pavel Kadlíček

Na kopci požíral chrastí los velký jako obrnění transporter a bylo zcela jasně patrně, že potůček vedl od něj… Los si prostě ulevil a uprostřed cesty se vyprázdnil – do sucha. Já bych spíše konstatoval, že vypustil vanu či bojler, protože jestliže dokáže jeho moč dotéci z dálnice skoro do Holyrodu na náměstí – nechci vidět, co los dokáže, když se vyprazdňuje kompletně.

Poblíž nájezdu na dálnici stál kemp a já dostal chuť na kávu. Paní majitelka mi podala kávu ve svém hrníčku, pozvala mě dál, udělali jsme oběd a vzpomínali, co je důležité přivézt z Newfoundlandu jako suvenýr. Někdo mi tu napsal, že Screech – jenže nenapsal, co to je. Paní majitelka mě tedy uvedla do obrazu, že Screech je rum a že je to opravdový zázrak. Myslím, že přes rum je tu zvukař Míša a že ten nejlépe potvrdí, co zázrak je a co je naopak patok. Důležité je prý dovézt klasické muffins koláče –  s newfoundlandskou příchutí a dále Cod – což jsem zjistil, že je treska. Treska je vůbec pro místní to, co pro nás kuře. Celá ekonomika a zrod ostrova stál a stojí na tresce. Nikde na světě ji nebylo tolik, jako v místních vodách. Když John Cabot psal dopis královně o svém objevu Nového světa, prý napsal „… hej královno, ten ostrov je samej šutr a to co je ve vodě z nás udělá boháče… koupíš si dva zámky a tři kočáry… je tu tolik tresek, že dokážou zastavit loď… nekecám.“ O treskách tu můžete mluvit hodiny a hodiny. Když v devadesátých letech začalo omezení lovů tresek – místní ekonomika se zhroutila a přes 50000 mladých lidí odešlo za prací do Alberty… Dodnes je tohle všechno patrné a já nechápu, jak mohla jedna ryba velká jako člověk pochroumat chod prosperujícího ostrova… Vrátím se k Cod, tedy tresce ve smyslu, že je důležitá pro odvoz domů a pro vyzkoušení v čase oběda.

Po tak názorné konzultaci jsem vyrazil směr Bay Bulls, ležící 50 km pod St. John´s. Měl jsem totiž poslední možnost zaplatit si výlet lodí na „čumendu“ velryb. Bay Bulls je epicentrum takovýchto výletů a já se na hodinu uhnízdil v přístavu, sledujíce, kterak to chodí. Bylo to prosté. Loď odvážela co tři hodiny mdlé turisty na moře a dovezla je rozjuchané a veselé, jako kdyby se vraceli ze Stodolní ulice. Příčinou bylo samozřejmě „velrybí představení“. Odjel jsem tedy do místního infocentra, abych se přeptal na ceny a doporučení.Odmítal jsem dát více jak 30 dolarů, neboť mám kamaráda, který ve vodě jako velryba vypadá… a je to zadarmo. Bohužel, veškeré třicetidolarové „cestovky“ měly po sezóně a tak zůstala jediná – ona místní, šedesátidolarová atrakce. Dal jsem si hodinu na rozmyšlenou a poté zvolil plán B.

Vydám se pěšky po pobřeží na oční lov velryb. Bay Bulls bylo k tomuto účelu nejvýhodnější, neboť ním procházela úžasná stezka East Coas Trail, lemující pobřeží v délce 500 km. V infocetru mi můj plán schválili, pochválili, potvrdili, že je možné velryby vidět ze stezky a nabídli i nocleh pro kolo uvnitř infocentra. Nakoupil jsem tedy jídlo a s provizorním batohem a bez mapy vyrazil na neskutečně malebnou a náročnou stezku. Jestliže jsem byl do této chvíle vyčerpán tlačením kola, tak teď jsem doslova „padal na hubu“ z převýšení a ze značení celé trasy. Bylo až zázračné, že jsem večer našel místo metr na metr v oné divočině pro můj stan. Spal jsem na čistém kamení, za burácení oceánu, naprosto odříznutý od civilizace… když jsem v noci vyšel před stan z důvodu podivných zvuků – naskytnul se mi pohled jako z pohledu. Plný měsíc osvětloval burácející oceán, všude hvězdy… bože, na tuhle scénu asi nezapomenu. Prosím vytesat do náhrobku.

 

 

Autor: Pavel Kadlíček | středa 8.9.2010 21:23 | karma článku: 12,58 | přečteno: 836x
  • Další články autora

Pavel Kadlíček

Jižní Amerikou na kole - 66. -68. den

Loď odplouvala v devět .. tudíž bylo nezbytné nechat se probudit v šest. On mi vlastně ten budík ani drnčet nemusel, neboť ve stanu byly přijatelné dva stupně a vše na mém těle již bylo stejně vzhůru zimou. Zároveň se mnou brčel budík i izraelskému páru, který mi v kuchyni vysvětlil, že vstávají tak brzy hlavně proto, že v Porveniru - kam směřuje moje loď, se dnes odehrává obrovská slavnost, kam budou zajisté směřovat stovky lidí, neboť je sobota a navíc je to slavnost převážně o žrádle. Tudíž popadli batohy a prchli do přístavu rezervovat si místa. To mne trošku zneklidnilo a misku s dulce de leche jsem vylízal třikrát rychleji.

28.2.2013 v 22:22 | Karma: 16,74 | Přečteno: 689x | Diskuse| Cestování

Pavel Kadlíček

Jižní Amerikou na kole - 63. -64. den

Vichr, který si vzal půl dne dovolené.. ..se vrátil do práce v jednu ráno. Dvakrát mi zatřepal stanem na pozdrav a pak to začalo. Byl jsem venku asi pětkrát, abych upevnil stan. Už mi došly kolíky, tudíž jsem na sebe navazoval různé špagáty a kotvil stan k dětské houpačce. Síla vichru mi tahala sopel, slzy a sundávala tepláky. Kdyby jelo kolem auto, asi by byli krápet vyplašení, vidět chlapa v jednu ráno s kalhotama na půl žerdi, kterak s provazem v ruce objímá dětské houpačky.. No pro klidnější spánek nebylo jiné možnosti. Když jsem se ráno probudil, byl vichr pořád v plné síle. Moji argentinci již byli na nohou s úsměvem, že je to vítr na naší stranu. Chtěl jsem vyrazit co nejdříve v jejich stopách, ale složit stan ve vichřici - to by mohla být další hra Erne Rubbika - který vynalezl Rubbikovu kostku.

27.2.2013 v 20:20 | Karma: 15,16 | Přečteno: 399x | Diskuse| Cestování

Pavel Kadlíček

Jižní Amerikou na kole - 60. - 62. den

Budik zachrcel v pet rano....a ja okamzite a strelhbite vyrazil ze stanu. K memu zdeseni do uplne tmy a uplneho ticha. Zadny horolezecky srumec, zadne macky, cepiny, hole ani slunce v rozbresku. Jen tma, ticho a chrapani vukol. V tu chvili jsem byl asi nejnadrzenejsi horolezec Jizni Ameriky. Zalezl jsem tedy do spacaku, ale po pul hodine jsem neodolal, udelal si cafe, popadnul nachystane veci a vyrazil.

26.2.2013 v 21:20 | Karma: 17,52 | Přečteno: 783x | Diskuse| Cestování

Pavel Kadlíček

Jižní Amerikou na kole - 57. - 59.den

Dnešek by se dál nazvat.. "O ledovci Perito Moreno", neboť jiný název by sem snad ani nepatřil. Bylo by nepřístojné, abych sem zařadil tuctové zážitky běžného dne, jako je například café, sprchování, kakání, chození po obchodech atd., když mi život a zvláště příroda složili k nohám zážitek v podobě největšího ledovce Petito Moreno. Stačí fakta: délka 30km, šířka 5km, výška 60m...

17.2.2013 v 21:13 | Karma: 16,65 | Přečteno: 574x | Diskuse| Cestování

Pavel Kadlíček

Jižní Amerikou na kole - 54. - 56.den

V noci začalo pršet.. ..a ráno to nevypadalo o nic lépe. S vědomím proměnlivosti jsme vyčkávali ve stanech a dočkali se. Bylo ještě hůř!.. I tak jsme vyrazili na plánovaný výšlap na ledovec. Cesta vedla ostře nahoru a já měl co dělat, abych to neotočil... ostře dolů. Spal jsem možná tři hodiny a měl jsem natolik špatné sny, že mě to rozladilo do extrému. Čím víc jsme se blížili k ledovci, tím více o sobě dávalo slunce vědět... a nahoře jsme dostali slunečné pohlazení naplno. Všichni jsme si posedali tak nějak o samotě, každý sám za sebe a čučeli na ten zázrak přírody. Já to prostě nechápu... V Evropě kvůli tomuhle pohledu jede člověk na tři místa a vystojí frontu a tady jsou ledovce asi jako kamení u cesty. Přesto dokáží vyrazit dech i otrlému. A tak jsem čuměl na tu nádheru a uvědomoval si svoji malost... a taky to, že mám hlad jako hovado.

14.2.2013 v 9:00 | Karma: 13,77 | Přečteno: 530x | Diskuse| Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 93
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 726x
"..Ahoj. Jmenuji se Pavel Kadlíček. Nikterak nevyčnívám, ani nezapadám. Tam někde v nitru jsem světoběžník, jenž prošel svět snad pětkrát křížem krážem - vždy po zhasnutí lampy na nočním stolku. Pravý světoběžník má mapy v knihovně. Já mám mapy dokonce i na toaletě. Pro všechny případy tam mám i atlas Evropy. Člověk nikdy neví. Jsem ďáblem posedlý cyklista a náruživý muzikant, což je pro duši světoběžníka přímo třaskavá směs. Takto v sedle kola objevuji svět a v hlavě rodí se mi hudba z potěšení. Mé koníčky se vlastně obohacují navzájem. Nestrádám."